fredag 30 januari 2015

Tunga dagar kräver tung mat!

När nu vädret leker berg och dalbana med oss och Januari börjar sätta spår av vintertrötthet gäller det att gilla läget. Laga mat som ger njutning. För mig är det en god lasagne.


Läs mer här!Men rött kött på en torsdag, skriker alla, vi ska ju inte äta det så ofta. Nä men det spelar väl ingen roll vilken dag jag äter det?  Vi använder färs från naturbete.  Snart kommer en ny låda från fjällko, jag betalar 139 kr/kg levererad till dörren. Läs mer om fjällkon här och hur viktig den är för vårt land!

Om vi vill tänka  på det röda köttet och hälsan så kan man späda ut såsen med vegetabilier. Idag tog jag zucchini och massor med rödlök och vitlök. Totalt  500 gram naturbeteskött på 7 portioner blir 70 gram kött/person.  Man bör ligga runt max 500 gram/vecka. info om det här! För mig är det viktigt med kvalitet på det jag använder och när jag hittar kravmärkta tomater på burk från Italien blir jag lycklig. Vi har även lådor från Årstiderna och dessa kommer varje torsdag och då blir det färsk sallad till maten. Annars är det massor med rotfrukter som gäller denna årstid.  Passar på att riva upp den gamla osten som går ner i lasagnen. Min nya rostfria form hade perfekt storlek för de färska lasagneplattorna. Har du gamla rostfria bunkar mm där hemma? Håll hårt i dem för snart är de dyra! Då vi måste bort från plasten är rostfritt det som gäller.
Ha nu en fin helg med massor med kramar, de är miljövänliga och gratis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar