tisdag 23 juni 2015

Svinnet den verkliga boven? Skaffa hönor för miljön!

Det påstås att upp till 50% av all mat som produceras slängs utan att vi konsumerar det? Om så är fallet vill jag påstå att vi galna, egoistiska  och extremt korkade människor som bor på denna jord! Snacka om att kasta pengarna, bokstavligt talat i sjön, i form av övergödning mm.  Alltså,vi går till vårt jobb och slavar för att få pengar till att köpa mat, som antingen slängts redan innan vi handlat den,( just för att vi ska ha stooooor valfrihet och den fria konkurrensen måste ju få råda), eller för att vi själva inte har tid att planera vår tid eftersom den alltid är för liten och vi inte hinner med något.  Nu raljerar jag, jag vet men det är ju så sjukt snurrigt.  Allt vi har är ju tid, vi måste bara bestämma oss för vad som ska ingå.  Varför har maten blivit något på sidan av?  Ett måste som gärna ska gå fort.  Det är ju ändå så att vi lever av och för maten! 
Jag har bestämt att det är centralt i min familj. Jag jobbar mindre, planerar mer, odlar eget och så har jag skaffat världens bästa kretsloppsarbetare. Just nu har vi 8 tuppar hemma. Fick dem i utbyte mot urvuxna jeans till en bekants son som är något yngre än min. De pickar på min gräsmatta, äter upp varenda smula som blir över efter vår mat eller blir gammalt. De bajsar friskt som nästa år blir överlägsen gödsel till odlingarna. Jag har just nu Hedemoratuppar som är en Svensk lantras. Kött i världsklass. Dessa ska om några veckor slaktas och blir söndagsmiddagar under hösten.  
Låg kostnad-Hög miljöinsats!
Skaffa höns!

I min kommun får man ha 5 hönor utan tillstånd. Så det finns inga ursäkter bara gört ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar