onsdag 11 februari 2015

En fralla om dan......!

Varje dag jag är ledig bakas det här hemma. Har man valt ett liv med "lite" mera tid får man massor med möjligheter!
Så här mycket blir det kvar, när yoghurten är "slut" enl mina barn. Detta tillsätter jag i degen. Igår blev frallorna extra smarriga med jordgubb och vaniljsmak. I min fördegen som myst i 5 timmar Se hur jag gör här! häller jag i yoghurt, havregryn, linfrö, en nypa jäst, mer om du inte har fördeg, någon msk olja (socker eller liknande skippar jag då det är socker i yoghurten.)kör maskinen och blandar ner lite olika mjölsorter denna gång. Graham, dinkel och vanligt vetemjöl. Kör minst 15 min, sen i med salt, kör 5 min till. Rulla till bollar och jäs. 
Grädda och känn dofterna! Vi fryser dessa 4 st i varje påse. Tar fram på kvällen! Dessa påsar använder vi igen nästa gång jag bakar frallor! Att baka är mindfullness, billigare är köpebröd och miljösmart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar