fredag 13 februari 2015

Kärlek till alla!

Planerar helgens mat. I vår familj hänger vi inte på alla dessa påhitt som gör att vi "måste" köpa saker. Men äta ska man ju och då kom jag att tänka på middagen vi hade, när vi fått vårt lamm i november, som kunde passa på kärlekens dag! Den vart så lyckad, alla älskar smaken,det enkla rena man får med lamm. 
Lillebror som är en pysslare gjorde oliv, morot och färskost pingviner till förrätt. Det är enkelt, snitta en oliv "över magen" och fyll med färskost. Skiva morötter och skär ut en liten trekant, den stoppar du i en annan oliv i hålet framtill. Sätt ihop det hela med en tandpetare. Sen tog jag lammracks som bryntes och fick gå i ugn med oliver, rosmarin och timjan.  Var noga med att tempa köttet då det är viktigt med så fina delar. Jag kör till max 60 grader. Låt vila! Samtidigt gör vår stora kille hasselbackspotatis. Jag reducerar skyn och har i grädde och smaksätter. Varför inte lite gelé i såsen? Till detta snabbinlagd gurka! 
Ättika, salt och socker inget krångligt och denna rätt kostar oss under 50 kr/person helt eko.
Vårt kött levererades av Cecilia och Göran från Olsvenne gårdskött, där kan jag följa hur lammen mår och vilken kärlek de får. Vi betalar runt 200 kr/kg för ett helt lamm.  Vill man så kan man köpa helt lamm ostyckat då kostar det runt 115 kr och man får utmana sig själv lite. 
När det ändå ska bli helg passade jag på att baka lite bullar! Det är väl kärlek om nåt!

Synd att man inte kan känna dofter på internet. Den är ju så ljuvlig!


För mig är mat kärlek! Kärlek till mig, min familj, till djuren och naturen!
Ha en fin alla hjärtans dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar