tisdag 17 februari 2015

Från jord till bord-det är dags nu!

I januari tjuvstartade jag och lillebror med sådden. Den är nu omskolad och frodas under en lågenergilampa.Nu sår vi varje vecka! Det har varit mycket kött och rotsaker en tid, men snart frodas och växer det i marken. Vi har i år tänkt att bli delvis självförsörjande på grönsaker och bär. Vi lägger ganska många timmar på att löneslava för att ha råd att åka till en affär och köpa och konsumera upp dessa pengar. Jag väljer att lägga dessa timmar på att låta maten gro hemma hos oss. Det ger mig energi, glädje och mer tid med min familj. 

När vi inte har egna grönsaker, köper vi lådor från   http://www.arstiderna.com/ dels för att de är ekologiska men framförallt för den mångfald jag får. Jag har tröttnat på att ICA har bestämt vilka 2 sorters äpplen jag måste äta. Framavlade, smaklösa saker som inte gynnar varken människa eller natur. Det ekologiska sortimentet växer dock,men är långt ifrån det fantastiska som kommer fram om man odlar själv. Begreppet från jord till bord innebär att vi måste korta kedjan och förbruka så lite energi som möjligt innan vi äter. Ju mer vi kräver att ICA ska leverera desto större energiförlust. En bra start alla kan göra är att laga fler rätter, under veckan,  från grunden. 
Tipsar om boken Jorden vi äter som getts ut i samarbete med http://www.naturskyddsforeningen.se/ där vi får en bild av vilken väg vi måste gå, om vi värnar om naturen och den biologiska mångfalden.  
Jag kan stå framför mina plantor och bara njuta av att se hur de växer.
Det ger mig en märklig kraft att odla!
Det är dags nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar