tisdag 3 februari 2015

Nyttig soppa med goda och glada ägg!

Sitter och funderar på kvällens middag! Ensam med lillebror som aldrig dissar grönsaker. Soppa får det bli. Vi fyller på med lite järn idag tror jag. Nässlor, spenat eller mangold är ju toppen för det. Nässlor finns  runt knuten och går utmärkt att förvälla och frysa. Spenat likaså. Snart kan man börja odla spenat! Hurra! Fräs massor med lök och spenat, häll på buljong av valfri sort och låt sjuda vi tar lite grädde i också. Mixa om du tycker det.  Om man vill kan man fräsa på antingen bacon och/eller svamp och tillsammans med ägg blir det en matig och nyttig  måltid.  Lök och vitlök är enormt viktiga i vår kost för att hjälpa våra nyttiga bakterier i tarmarna. läs mer här!

Vi kommer under våren att skaffa höns. Jag väljer att bli medlem i http://www.kulturhons.se/ då jag vill hjälpa till att bevara det gamla. De hönor vi får ägg från idag är avlade att sitta i fabriker och tillgodose våra behov. Det är inte för mig ett alternativ längre.
Fler och fler skaffar glädjande nog lite hönor och får uppleva goda näringsrika ägg i sin kost. 
Det finns flera FB grupper för dig som är intresserad av hönor eller om du vill köpa hemägg.
Ägg nära dig! är en grupp där man kan sälja/köpa överskott.

Denna sort heter Isbar! Så här ska en höna se ut!




Jaha sätta en fördeg till lite frallor tror jag! Soppa med frallor får det bli. Lätt, billigt och nyttigt men framförallt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar