måndag 2 februari 2015

Pulled pork fast på Svenska!

Denna tallrik är 100% eko utan GMO och får mina 3 grabbar i familjen att le och äta med andakt. Den är dessutom  i svensk säsong förutom lite gurka i min sallad. Vad får dig att handla som du gör. Tänker du på miljön eller har du inte tid. Är det pengarna som ligger bakom dina beslut. Och om det är pengarna är det den låga lönen eller att det gärna ska räcka till mer.? Många frågor till vårt beteende finns det. 

Mitt kött kommer från uppland, grisen har fått åka med ägaren till det lilla slakteriet och komma tillbaka med sk återtag som nu blir vanligare med alla dessa fina småbruk som ploppar upp. Den levererades ända till min dörr. 63 kr/kilo. Naturbete. Att handla en halv gris gör att man får alla delar. Och när det styckas på ett hantverksmässigt sätt får  man njuta av så mycket mer än det som erbjuds i affären. Här kan du hitta leverantörer av lokalmat där du bor!
Dessa fina fläsklägg fick koka i min stora kastrull i 3 timmar tillsammans med kryddpeppar, svartpeppar och timjan och salt. Ganska klassiskt. Jag kokade alla läggen och även fläskbenen som kom i leveransen när jag ändå höll på. Förutom till denna måltid blev det även currygryta och ris. Man kan även ha köttet till paj eller soppa.  Kokade potatis och kålrot som mosades med buljongen från grytan och lite mjölk och en klick smör. Blandade rivna morötter, vitkål, gurka med olja, vitvinsvinäger, salt,socker och oregano. Grädde på moset är Lisellas Senap lokalt från dalarna och belönad med VM medaljer den kan du handla här!  
För mig är detta kärlek , god mat med omsorg som får mina nära att le! Eller som stora grabben sa:
Pulled pork fast på svenska!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar