måndag 2 mars 2015

Mål och strategi i cirkulär ekonomi!

I allt gäller det att ha en plan! Har man ett mål blir vägen inte lika krånglig.  I marknadsekonomi är det  tillväxt och vinst som är de största målen  och som sätts med resultatet att andra värden inte efterlevs i lika stor utsträckning! Tack och lov vaknar världen till att vi inte bara kan ta,ta,ta,ta,ta,ta utan att ge tillbaka. Det tar liksom slut då! 
Cirkulär ekonomi kräver ett kretslopp och använder förnyelsebara resurser samt ser att människor har ett värde i denna cirkulation! 
I min plan som självhushållare och folkbildare i hållbar utveckling 
har jag inte lagt en budget eller ett mål i siffror med den traditionella procenten i tillväxt. Jag har lagat en måltid med ingredienser där målet är att på sikt kunna framställa allt till denna goda rätt.
Omelett på spenat, lök, vitlök,(fräses) äggstanning (med lite grädde och mjölk) och västerbottenost.  Lättrökt kalkon från Vallerängs gård! Tomatsallad med lök och örter! Äpple till detta!
I höst ska jag ha odlat allt till detta. Spenat(grönkål funkar också) lök vitlök, örter tomat och såklart egna äpplen!
Hönsen ger mig äggen. Hos bonden ska jag hämta mjölken och ost ska ystas. År 2 ska den ha lagrats och då har jag även kalkoner som vi röker själva i vår rök. Målet är alltså att så mycket som möjligt ska tas fram här hemma! 1500 kvm tomt utanför sthlm! Alltså ingen gård!
Jag skippar de vanliga diagrammen med tråkiga siffror och lever efter denna bild!

Drömmer du om att odla ditt eget eller tillsammans med andra?? Varför inte fråga en bonde om du kan hyra lite mark? Bor du kring Örebro eller St Annas skärgård kan du göra det redan nu!
https://www.facebook.com/groups/21929001224/permalink/10152817080341225/


Följ även bondfias fina blogg. Här är inlägg om "en tanke"
Bondfia!

Lite länkar om Cirkulär ekonomi:
http://www.cradlenet.se/cirkular-ekonomi/
http://www.va.se/nyheter/2014/11/20/den-cirkulara-ekonomin-ska-radda-varlden/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkul%C3%A4r_ekonomi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar