måndag 26 januari 2015

Jag har inte tid=Jag vill inte förändra mig!

Vi "har inte tid" är nog en av de mest använda klyschor runt om på sociala medier kan jag tycka. Det är nog den enklaste ursäkten till att inte behöva förändra. Att fortsätta sitt liv på samma sätt men att man nu kan köpa sig fri med diverse ekocertifieringar Är det ok att bara för att något är eko, så är allt frid och fröjd? 
Eller köper vi eko bara för att det är inne? Jag såg ett inlägg där någon skrev: jag äter eko för då går jag ner i vikt! Suck! Om alla tror att det går att kräva lika mycket i våra affärer bara för att produkten får en stämpel, att vi kan fortsätta kräva lika många sorter, samma mängd färdigprocessat fast eko. Ja då har man nog inte mycket koll på miljösidan iallafall.  Fler steg i processen från jord till bord innebär ett allvarligt avtryck på vår miljö. För mig handlar allt om att minimera antalet processade produkter. Vi försöker hålla oss till så mycket naturliga råvaror som möjligt. Den stora vinsten för vår miljö och vår hälsa är att laga så mycket som möjligt själv. Handla efter säsong är ännu bättre och om det dessutom är lokalt, ja då har man kammat hem alla miljöpoäng! Naturbeteskött (väldigt näringsrikt)och rotfrukter, örter, vitlök och vin går ner i en gryta. Salt, peppar, kokt potatis. Effektiv tid 30 min. Koktid 3 timmar mitt kött kommer från Landsbergs Ekologiska!  Ahhhh vilken smak på köttet och dessutom rotselleri. Denna gryta kan man gott göra vegan om man vill.

Det är nu det kommer "jag har inte tid" Jag påstår att det vi egentligen säger är att "jag vill inte vara hemma" Det är ju så enkelt att laga, det mesta behöver bara tillsyn! Varför inte läsa medans grytan puttrar. "Jag har inte tid" är en ursäkt för att slippa förändra tycker jag!

Vill du veta varför det är så viktigt med naturbeteskött och naturbetesmarker i vårt land?
Mina tips:https://matochjordbruksnatverket.wordpress.com/2013/01/23/om-jordbruk-och-kott-ur-ett-klimat-och-energiperspektiv/

http://www.wwf.se/vrt-arbete/jordbrukslandskap/naturbete-och-naturbetesktt/1129747-naturbetesktt-intro

http://www.naturbete.se/

http://newsner.com/2015/01/11-grytor-du-aldrig-kommer-vilja-leva-utan-nummer-6-ar-ju-verkligen-helt-suveran/




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar