torsdag 22 januari 2015

Dinkel är farligt eller?

Näää såklart är inte dinkel farligt. Men ordet skrämmer oss. Allt vi inte är vana vid blir flummigt och knasigt.  Köpte ett paket spagetti från Kung Markatta. Min stora son(13 år) tittar på paketet, tittar på mig, tittar på paketet igen och åter på mig. Sen skakar han på huvudet och säger, jag äter någon annanstans imorgon. Känns det igen? Nu är mina barn härdade av mitt yrke och mat nörderi men tom jag gick lite för långt när jag köpt brun pasta enligt dem. Jaha vad göra.? Jag la undan paketet några dagar, sen kokade jag favoritsåsen där basen är curry, grädde och massor med purjolök (sen kan man ha i andra grönsaker, feta, kyckling eller som vi brukar, räkor som går i på slutet)sen kokade jag en kastrull med pastan och en med ekologiskt ris. Då kan man ju tycka att detta är bortskämda ungar som tokcurlas, men förändring behöver nog ibland lugna åtgärder. Mina barn testar alltid och så även denna gång. "Meeen det smakar ju som vanlig spagetti!"
Här är det alltså inget konstigt med spagettin utan på ordet och färgen.
Från wikipedia:
Dinkel (Triticum spelta), även gammelvete, speltvete och spelt, är ett slags vete med högt innehåll av aminosyror, spårämnen, vissa vitaminer och mineraler, såsom kisel. Dinkel innehåller cirka 13 procent protein, 62 procent kolhydrater, 8,8 procent fibrer och 2,7 procent fett.[källa behövs]
Speltvete är inte någon av de allra äldsta vetesorterna, men dyker upp redan under mellanneolitikum. Liksom övriga hexaploida vetesorter med 42 kromosomer uppkom dinkel genom en korsning mellan emmer och Treuddigt borstvete. Många moderna vetesorter har sitt ursprung i speltvetet, som idag främst odlas i Tyskland och Schweiz.[1] Det tros ha sitt ursprung i Mellanöstern, men ursprunget är omtvistat.[2][3] Under medeltiden odlade man dinkel i SchweizTyskland och Tyrolen. Dinkel har under de senaste hundra åren ersatts av vanligt vete. De senaste åren har dinkel dock blivit mer populärt, på grund av det inte kräver lika mycket gödning som vanligt vete. Dinkel trivs i mager och kalkrik jord och odlas med framgång på bland annat Gotland.

Kanske det vetet vi äter idag som borde vara konstigt?
tips:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar