torsdag 29 januari 2015

Fett coolt med rosa bröd!

Varje gång jag bakar så förbereder jag en fördeg/poolish. Brödet får en mognad och man behöver mindre jäst.  På morgonen tar du en bunke och häller i 5 dl vatten, lite mjöl och en liten nypa jäst(10 gram). Rör runt lite grann, det ska bli som pannkakssmet ungefär. 
Gå till jobbet!När du kommer hem bubblar det. Spelar ingen roll hur länge du är borta. Häll i detta i din maskin med några dec vatten. Sen brukar jag ta i lite olika denna gång tog jag linfrö, valnötter, rev 2 rödbetor, lite sirap , ca 15 gram jäst (totalt 25 gram)och sen dinkelmjöl fullkorn.

Kör maskinen och häll i mjöl så att den är kladdig men går ihop. Kör 10-15 min.

Nu har degen fått långa fina glutentrådar och fast den är kladdig håller den ihop. I med salt 2-3 teskedar. Kör 5 min!

När detta är klart har jag oljat en form och trycker på en gång ut degen, sen skär jag den och har på lite solrosfrön om man vill. Gå och diska! När den jäst till dubbel storlek grädda i 200 grader i 25 minuter. Det överlät jag åt stora sonen som tyckte att rosa bröd var fett coolt, medan jag tog en promenad och hämtade kompis vid bussen.
 Total effektiv tid 30 min. Och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar